Závěrečné hodnocení

13. července 2009 16:03
Tři týdny v Anglii uplynuly poměrně rychle. Před odjezdem jsem si říkal, že to bude dlouhá doba. Když už se pobyt blížil ke konci, sice jsem se těšil domů, ale bylo by i mnoho důvodů pro to, abych zde zůstal déle. Myslím, že ale zvolená doba byla pro mě optimální, protože mám ještě o prázdninách další plány. Celý studijně-poznávací pobyt v Londýně se vydařil, a těžko bych hledal okamžiky, na které bych si stěžoval.

Zajišťující agentura:
Na základě katalogu jsme si vybrali agenturu Alfa Agency z Brna. Asi po třech schůzkách nám zajistili kompletní studijní pobyt v Londýně ve škole, kterou jsme si vybrali. S prací agentury nebyl žádný problém a všechno bylo vyjednáno velmi rychle. jen pár dnů poté, co jsme se definitivně pro cestu rozhodli, jsme měli zajištěné místo ve škole, rodinu, kde jsme bydleli a množství dalších informací o cestě a o Londýně obecně.

Doprava:
Pro cestu do Londýna a zpátky jsme zvolili služeb Student Agency a jejich pravidelné autobusové linky. Většina lidí z Čech, se kterými jsem se ve škole bavil, do Anglie přiletěla. Později jsem o tom přemýšlel, ale nenašel jsem jednoznačně nejlepší možnost dopravy. Letadlem je sice cesta krátká, ale spojená s dalšími omezeními a možnými komplikacemi. Všechna letiště v Londýně jsou velmi vzdálena od centra. Je třeba tedy počítat ještě s cestou z letiště do Londýna a s výdaji na tuto cestu. Například z Letiště Luton, které je vzdáleno asi 80km od Londýna, platil spolužák asi 1000 Kč za dopravu. To samé zpět. Do letadla jste navíc limitováni váhou zavazadel. Autobusy Student Agency se myslím mohou luxusem rovnat pohodlí v letadle, i když cesta netrvá dvě hodiny, ale asi 18. Pití vám však dají také zdarma, a během cesty si můžete vybrat z nabídky několika hudebních kanálů, popř. si zapůjčit noviny nebo časopisy. Autobusem přijedete přímo do centra Londýna ke stanici metra.

Doprava v Londýně je pro neznalce komplikovaný systém stovek linek, mnoha dopravních prostředků a velkého množství druhů jízdného. Po několika dnech jsme se ale zorientovali a už nebyl problém se kamkoliv dostat. Nejpohodlnější je cestovat metrem, které má tak rozsáhlou síť, že se dostanete v podstatě kamkoliv. Asi tak každá druhá stanice je přestupní a kříží se s jinou linkou. Metro má však nejdražší jízdné. Další možností je využít vlaky. Ty se naprosto nedají srovnat s vlaky, na které jsme zvyklí u nás. Tichá, klidná a rychlá přeprava na větší vzdálenosti, ale i v rámci Londýna. Cestovat autobusem bych nikomu nedoporučoval. Jde možná o pěkný zážitek ze sezení v druhém patře doubledeckeru, ale vzhledem ke každodennímu hustému provozu je tato doprava poměrně pomalá. O jízdní řád čehokoliv se většinou starat nemusíte, metra, vlaky, autobusy i lodní doprava jezdí tak často, že nebudete čekat více než 10-15 minut. V době, kdy jsem byl v Londýně já, stála jedna jízda metrem 120 Kč, autobusem 60 Kč, denní jízdenka na všechny prostředky 180 Kč.

Ubytování:
Měli jsme na výběr z dvou možností ubytování. Škola nabízí pobyt v hostitelské anglické rodině, nebo ve studentské ubytovně. My jsme zvolili ubytování v rodině, abychom více poznali jejich zvyky a měli příležitost se s lidmi více bavit. Myslím, že jsme se dostali do takové rodiny, že jsme si lepší nemohli přát. Bydleli jsme v krásném typickém anglickém domku, v nově zrekonstruovaném pokoji 10 minut od školy. Ráno jsme měli na stole připravenou snídani, po které s námi domácí probrali, kam se ten den chystáme. Odpoledne jsme si mohli udělat sami svačinu ze surovin, které nám nakoupili. Když jsme se večer vrátili z výletu z centra Londýna, měli jsme připravenou bohatou večeři, při které jsme diskutovali o všem možném. Poté následoval desert a čaj nebo káva. Každý den jsme pak strávili hodně času povídáním s rodinou. Doporučovali nám místa, kam se máme podívat, zásobovali nás mapami, průvodci a tiskli nám z internetu informace o každé památce. Myslím, že pro nás dělali asi trojnásobek toho, co museli. Rodinu tedy velmi chválím, ale slyšel jsem od jiných studentů i zcela opačné, špatné zážitky.

Škola:
Z nabídky agentury Alfa Agency jsme si vybrali školu Milner School of English. Tato škola nám byla doporučena, ale aby nebyla, když to byla jen jedna ze dvou, kterou v nabídce pro Londýn měli... Myslel jsem si, že se bude jednat o velkou budovu se spoustou studentů, ale jistili jsme opak. Dvě patra o celkovém počtu asi 12 tříd, tj. kapacita asi pro 150 studentů. Došlo mi, že je ale možná lepší studovat v menší škole, než ve velkém komplexu. Všichni jsme se alespoň od pohledu znali a učitelé neměli po pár dnech problém každého oslovovat zpaměti jeho jménem a pamatovali si vždy něco o nás. Když přijdete do třídy, a učitelka se vás zeptá, jak bylo včera na Tower Bridge, protože jste se o tom před pár dny zmínili, je to milé. Úroveň výuky angličtiny bych příliš nevychvaloval, ale také moc nekritizoval. Bylo to asi takové, jaké jsem čekal. Ve třídě smělo být maximálně 12 lidí, přičemž skutečnost byla asi 8 studentů. Tím pádem se stále o něčem mluví a je možnost (často nutnost) se do diskuse zapojit. Na začátku jsou studenti rozděleni do jednotlivých úrovní, a podle toho navštěvují svoji třídu. Dopoledne byla výuka tři hodiny, odpoledne hodinu a půl. Mezi tím bylo možné navštívit kantýnu, kde se všichni scházeli a vymýšleli, kam dohromady odpoledne půjdou. Během tří týdnů jsme probrali několik kapitol z gramatiky, většinu toho, co už jsem věděl, ale našlo se i něco nového. Spíše než rozšíření znalostí angličtiny bych chválil to, že jsme se každý den setkávali se studenty z různých zemí z celého světa. Procvičovali jsme si tak angličtinu v běžné komunikaci, což si myslím, že je přínosné. Kromě toho jsme se často domluvili, kam odpoledne nebo na večer půjdeme a tak jsme společně navštívili množství londýnských památek.

Náklady na studijní pobyt:
Pobyt ve škole a v hostitelské rodině se lze libovolně zvolit, kdy požadujete nástup a kdy ukončení. Čím déle zůstanete, tím je cena za všechno nižší. Třítýdenní studijní program ve škole spolu s ubytováním s polopenzí stál 25000 Kč, přičemž ubytování tvoří asi polovinu. Pokud se chcete podívat do centra na různé památky, je třeba počítat s tím, že je vše poměrně drahé. Vstupenka kamkoliv téměř nikdy nejde pod 200 Kč, do muzea voskových figurín Madame Tussauds, kam se vždy všichni těší, je vstup 680 Kč, to samé na London Eye. V méně turisticky zajímavých místech je ale cena nižší. V Londýně je na naše poměry extrémně drahá doprava, ať jedete kamkoliv. Jednotlivé jízdné stojí 120 Kč, jízdenka na týden 1200 Kč.

Celý pobyt si nemohu vynachválit. V Anglii se mi velmi líbilo, a určitě bych se tam rád vrátil, i když už asi ne do Londýna. Tři týdny, které jsem tam byl, byla dost dlouhá doba na to, abych se podíval, kam jsem chtěl a naučil se něco více z angličtiny. A když už ne naučil, tak alespoň měl příležitost mluvit každý den se studenty, hostitelskou rodinou nebo ve městě při prohlídkách.

Logo Roman Čampula
Roman Čampula

webmaster | sportovec | cestovatel | kamarád

Facebook Google+ LinkedIn Aukro Česko-Slovenská filmová databáze Databáze knih YouTube Geocaching