Osobní odběr a platba kartou zdarma? Už jen někde...

25. dubna 2013 11:55
Poslední dobou čím dál častěji pozoruji techniky, kterými se asi majitelé internetových obchodů snaží zbavit zákazníků. Rostoucí trend internetového nakupování je sice silnější, takže se jim stále daří, nicméně mě už od nákupů jejich systém mnohdy odradil. To, že si vyzvednete své zboží zdarma na pobočce nebo že zaplatíte platební kartou jako v obchodě, není už vůbec samozřejmostí.

Kam to ten svět internetového nakupování spěje. Před několika lety platilo, že jste si mohli zboží nechat poslat na dobírku nebo vyzvednout zdarma přímo v obchodě. Byl to ideální stav a velmi mi vyhovoval. Dnes, když se chystám koupit nějakou větší věc, abych ověřoval na internetu všechny možné kličky, které nám e-shopy připravují.

Není to tak dlouho, kdy nabízely e-shopy výdej zboží na pobočce zdarma. Těžko říct, kdo přišel s novým nápadem, ale lavinovitě se nyní šíří zavádění poplatků za tento odběr. A nejsou zrovna malé. Alza.cz si účtuje 25 Kč, Mall.cz 29 Kč, Nakupka.cz dokonce 45 Kč. Platím snad v klasickém obchodě také za to, že si u nich mohu zboží koupit, že mi ho tam skladují a že museli koupit ten dům? Ano, ale nepřímo. Jejich ceny jsou již schované v ceně zboží. Proč tomu tak nemůže být i u e-shopů? Alza.cz nedávno zmínila, že se chovají fér a nenavyšují cenu zboží o skryté poplatky. To mě opravdu rozesmálo. Není však právě toto skrytý poplatek? Vždyť na první pohled to vypadá, že jsou ta sluchátka levná, ale jakmile se rozhodnu je koupit, už mi tam naskakují další částky. Poplatek za likvidaci, poplatek za osobní odběr, nebudou chtít také příště poplatek za to, že museli vyvinout ten e-shop?

Když něco kupuji, často používám srovnávače zboží, jako asi hodně ostatních lidí. Zde však nejsou žádné takové poplatky zohledněny. Když už konečně najdu obchod, který se tváří, že mi zboží opravdu dodá a je levnější než ostatní, jsem zklamán. Buď zjistím, že chtějí za malý balíček zaplatit 120 Kč poštovné nebo chtějí poplatek za osobní odběr, který z principu odmítám zaplatit. Jdu tedy jinam. Ale kam? Vždyť je to už téměř všude!

Tím to však nekončí. Nedávno jsem si kupoval sluchátka v e-shopu, který se výrazně chlubil tím, že mají osobní odběr zdarma. Takové mám rád, a tak jsem si sluchátka objednal. Při osobním vyzvednutí chci platit kartou, nebudu přece pořád běhat k bankomatu, abych zaplatil za to, že si vyzvednu své peníze. Paní se na mě usmála a povídá, že je to za poplatek. Prosím? Vyvalil jsem na ní oči jak poslanec na práci a zeptal jsem se znovu, jestli to je jako vtip nebo co. Nebyl. Chcete platit kartou, zaplaťte 1,25% z částky zboží. Fajn, zaplatil jsem tedy hotově. Poplatek za výběr z bankomatu byl menší. Když si tam koupíte třeba foťák, který mají nyní v akci za 10 000 Kč, zaplatíte si k tomu pěkných 125 Kč za to, že ho vlastně můžete zaplatit. Za to bych už měl i paměťovou kartu. Řeknete si dobrá, zaplatím kartou on-line, dnes je to moderní a e-shop slibuje bezpečnou transakci. Ejhle, opět 125 Kč. Dobrá, využijete tedy služeb PaySec. Opět - 135 Kč. Možná, že to bude v budoucnu vypadat tak, že před každým e-shopem bude 5 bankomatů, aby lidé mohli vůbec zboží zdarma zaplatit.

Ještě mě zaujalo, že nabízejí 500 Kč, pokud nestihnou zboží dodat ve stanoveném termínu. V mém případě druhý den odpoledne. Těšil jsem se, že to nestihnou a budou sluchátka zdarma. Stihli to, dobrá. Když jsem si však přečetl, že vám nic nezaplatí, pokud zpoždění vzniklo díky dopravní zácpě, počasí nebo kvůli dodavateli, mé nadšení už bylo pryč. Jaké jiné faktory asi tak mohou nastat? Zajímalo by mě, zda tuto částku vůbec někomu někdy vyplatili. Navíc si o prošetření své záležitosti a o těch 500 Kč musíte napsat nějakému obchodníkovi. Rozhodně to není tak, že by vám to dali automaticky. Škoda. Reklamu na to však mají celkem slušnou.

Záleží mi na tom, abych nakupoval tam, kde si zákazníka váží. A zejména v tom smyslu, že mu poskytují nezavádějící informace. Už jsem přestal díky skrytým poplatkům nakupovat v několika obchodech. Elektroniku už nakupuji hlavně u CZC.cz, kde žádné poplatky za odběry ani za platby kartou nejsou. Ale jak dlouho to vydrží? Kde budu nakupovat pak? Srovnávače cen díky těmto poplatkům selhávají, a nakupování v e-shopech se tak stává čím dál častěji téměř nevýhodné.
web.articles.articleComments

Mám podobnou zkušenost, ale díváš se na to jen z jednoho úhlu pohledu.<br /> Hypotetický příklad: Vem si třeba ten foťák, za který zaplatí obchodník svému dodavateli 9000 Kč. Dejme tomu, že půlka lidí, co si koupí ten foťák, platí hotově a půlka lidí platí kartou. Poplatek za platbu kartou, kterou odvádí obchodník bance je nastaven na třeba tebou uvedených 1,25 %. Obchodník chce mít na foťáku marži třeba 1000 Kč. <br /> Teď má dvě možnosti:<br /> 1) nastaví cenu tak, aby v průměru měl marži těch 1000 Kč, tj. cenu pro zákazníka nastaví na 10062 Kč. Z těch, co platí hotově, bude mít 1062 Kč a z těch, co platí kartou bude mít 937. Průměrně tedy 1000 Kč.<br /> 2) nastaví cenu tak, aby měl marži vždy 1000 Kč. Ti, co platí kartou budou platit o těch 1,25 % více.<br /> Teď jde o to, co je spravedlivější? Když ten, kdo platí hotově &quot;doplací&quot; na toho, co platí kartou, nebo když ten co platí kartou si to &quot;zaplatí sám&quot;? (Ponechávám bez odpovědi, sám na to nemám jednoznačný názor, obchodníci ví určitě sami nejlépe, co je pro ně lepší).<br /> A s tím vyzvednutím na pobočce je to skoro to samé. Buď na ty &quot;pobočkové&quot; zákazníky doplatí ti internetoví nebo si to ti &quot;pobočkoví&quot; zaplatí sami.<br /> Lze to dotáhnout samozřejmě ad absurdum, kdy by ten zákazník, který se do obchodu dostane přes reklamní banner, si ten proklik zaplatil atd... :-D<br /> Každopádně ti tvůj názor nevyvracím, máš na něj právo a zrovna tak máš právo na volbu obchodu. Jen chtěl přinést jiný úhel pohledu.

Mimochodem: ta kolonka pro e-mail vypadá jako povinná s tím, že na uvedený mail bude chodit info, pokud přibude nový komentář. A on se přitom zveřejní a je nepovinný :-(

Ahoj Lukáši,<br /> zajímavý názor. Souhlasím s tebou, vždy bude jeden zákazník doplácet na jiného, ať se na to díváme z jakéhokoliv pohledu. Popsané chování obchodníků mě však tlačí do situace, že např. přestanu platit platební kartou a budu používat pouze hotovost. A to mi přijde, že není správný směr, kterým bychom se měli ubírat. I když chápu, že jsou poplatky pro obchodníky od banky vysoké, ale to ať si vyřeší obchodníci.<br /> <br /> Nedávno mi kamarád psal, že našel na obchodu nápis ve smyslu: &quot;Za platby kartou účtujeme přirážku 2,25%. My to bance platit nebudeme!&quot;. To už mi přijde trochu jako výsměch zákazníkům.<br /> <br /> K tomu e-mailu - kdybys zadal nějaký skutečný, opravdu by ti tam chodila upozornění o nových komentářích. Když ho nechceš vyplňovat, nevyplňuj. Souhlasím, že to může být pro někoho matoucí. Ale vyplnění nepovinného e-mailu tak, jak jsi to učinil, mě nutí k zamyšlení nad tvou osobou i všemi ostatními, kteří to tak dělají... (bez urážky) :-)


Logo Roman Čampula
Roman Čampula

webmaster | sportovec | cestovatel | kamarád

Facebook Google+ LinkedIn Aukro Česko-Slovenská filmová databáze Databáze knih YouTube Geocaching
Kontaktní informace

Technické informace

Prohlášení o zabezpečení