Jak drahá je intuice?

30. dubna 2014 15:03
Po velkém úspěchu, který u mne slavila kniha Jak drahé je zdarma, jsem se ponořil do dalšího dílu s názvem Jak drahá je intuice, opět od autora Dana Arielyho. Opět bych rád vyzdvihl některé pasáže, které mne v knize zaujaly.





  • Neustále odsouváme dlouhodobé cíle, abychom si užili krátkodobého potěšení. Pokud bychom se chovali racionálně, věděli bychom, že je lepší začít chodit ihned pravidelně cvičit, abychom na tom byli lépe s kondicí, než abychom si pokaždé říkali, že dneska nemůžu, protože jdu do kavárny, za týden zase nemůžu, protože jdu na oslavu atd. Přesto by stačil jednoduchý neinvazivní kontrolní mechanismus, který by nás k tomu donutil. Stačí se domluvit s přáteli, že budeme chodit společně. Svědomí nám pak už nedá, abychom pravidelně vynechávali.
  • Křivka výkonnosti pracovního nasazení ve vztahu s odměnou za práci má tvar obráceného U, čili je konkávní. U manuálních prací lze neustálým zvyšováním odměny za vyrobený kus zvyšovat i pracovní nasazení. U ostatních, zejména myšlenkových prací toto nefunguje. Jakmile přesáhne odměna určitou mez, výkonnost pracovníka se snižuje, neboť se již více soustředí na to, aby o práci nepřišel, než aby skutečně pracoval. Viz odměny vysoce placených manažerů. Má to opravdu smysl?
  • Smutek ze ztráty je větší než radost ze získání. Pokud si koupím nový mobil, úroveň štěstí dosáhne určité hodnoty. Pokud ho však po roce ztratím, jsem mnohem více nešťastný, než jsem byl v okamžiku, když jsem ještě žádný mobil neměl. Podobně to funguje u motivace. Pokud vám někdo nabídne o 2000 Kč větší mzdu, pokud dokážete vyrábět více výrobků, nebude motivace až taková. Pokud vám ale pošlou nyní 2000 Kč a řeknou, že pokud nebudete vyrábět více, musíte je vrátit, uděláte všechno proto, aby vám peníze zůstaly. Strach z toho, že je ztratíte, je totiž větší, než radost, že můžete nějaké získat.
  • Lidi lze velmi dobře demotivovat, pokud budete znehodnocovat výsledky jejich práce. Příklad: Spisovatel napíše jednu knihu za půl roku a dostane za ni od vydavatelství zaplaceno. Pokud však vydavatelství najednou přestane jeho knihy vydávat, ale stále mu bude platit, velmi brzy spisovatel se psaním skončí. Finanční motivace je totiž v naprosté většině případů menší, než „sociální“. Pokud budu dávat dítěti za každý namalovaný obrázek pytlík bonbónů, bude malovat jako divé. Pokud ho budu odměňovat nadále, ale budu před ním jeho výtvor okamžitě trhat a vyhazovat, bude otázkou několika obrázků, kdy s malováním přestane. Přestože má stále jistou svoji odměnu.
  • Rychlost adaptace člověka na cokoliv velmi závisí na tom, zda jde za lepším nebo za horším. Abychom si udrželi co nejvíce vlastního štěstí, měli bychom při zvykání si na nové věci postupovat pomalu, ale při nutnosti změny k horšímu činit rychle. Pokud si například zařizujeme byt, neměli bychom vše koupit najednou, ale postupně. Naše opakující se malá radost z každé nové věci tak bude v součtu činit větší objem, než velká radost, která trvá jen chvíli. Naopak, pokud se musíme najednou vzdát několika svých věcí, je lepší se jich vzdát najednou a rychle, než si je uchovávat a odkládat je postupně.

Logo Roman Čampula
Roman Čampula

webmaster | sportovec | cestovatel | kamarád

Facebook Google+ LinkedIn Aukro Česko-Slovenská filmová databáze Databáze knih YouTube Geocaching
Kontaktní informace

Technické informace

Prohlášení o zabezpečení